Zní to skoro až neuvěřitelně a možná trochu paradoxně, že se něco podobného stane. Ale stalo se.
Je začátek října, čtvrtek ráno. Hradec se probouzí do podzimního dne. Telefon. Vypadl proud. Nejdou servery. Ředitel školy a učitel sítí, pan Penc, sedají do aut a jedou do školy situaci řešit. Jsou sehraný tým. Během obnovy se ale ukazuje, že tentokrát nebude “běžný” postup stačit. Záložní zdroje energie podržely servery nějakou dobu, ale nepokryly celou dobu výpadku. Některé stroje nechtějí naskočit. Je jasné, že oprava nebude otázkou dvou nebo tří hodin. Technici - pan ředitel i pan Penc během dne vedou vedle oprav i svou výuku a jako posila se přidává pan učitel Langmaier, který také střídá svou pomoc s výukou.
Vzhledem k tomu, že padlo opravdu vše, včetně ověřování uživatelů v systému, je doporučeno neodhlašovat se z pracovních/studentských Google účtů. Jednotlivá zařízení ale uživatele po nějaké době odhlašují sama a vyžadují opětovné přihlášení (standardní bezpečnostní rutina). Je nutné postupovat systematicky a obnovovat systémy podle priority, kde nejvyšší prioritu má zajištění plynulého běhu výuky.
Během odpoledne se zdá, že mimo záložních zdrojů energie se do pomyslného křemíkového nebe rozhodlo odebrat i několik serverových disků. Značně nepříjemné. Ale co se dá dělat? Máme zálohy, tak to nahodíme ze záloh. Den pomalu přechází v noc a naši tři stateční stále bojují o zachování dat a zprovoznění základních částí informačního systému tak, aby byl vidět alespoň rozvrh. Kolem třetí ráno jdou všichni na chvilku spát, než se vrhnou na páteční výuku.
S novým dnem je jasné, že část serverových disků je opravdu nenávratně pryč. Zálohám se nechce naskočit. Pracuje se na zprovoznění systému. Web školy nejde, web prázdninových dílen nejde, web programuj.si nejde a studentům i zaměstnancům se pomalu odhlašují e-maily. Pěkné vyhlídky na víkend…
Nemá smysl popisovat každodenní naděje a zklamání spojené s opětovným zprovozněním všech systémových prvků. Informační systém školy ve své základní formě funguje, e-maily také a nově i web. Ale není hotovo. Ani zdaleka. Vzhledem k tomu, že i část záloh se rozhodla odejít na věčnost, bude kompletní obnova dat a veškerých funkcí trvat v řádu několika měsíců, kdy se část dat bude muset manuálně přepsat z papírových záznamů opět do elektronické podoby.
Co říci závěrem? Všem žákům, rodičů i zaměstnancům velice děkujeme za podporu, trpělivost a shovívavost. Moc to pro nás znamená.
A z technického pohledu? Koupili jsme nové záložní zdroje energie, nové disky. Vzhledem k tomu, že v budově, kde sídlíme vypadává elektrický proud častěji než v okolí, řešíme s majitelem budovy preventivní opatření, která by tyto výpadky omezila. Zároveň hledáme vhodné místo, kde zálohovat data i mimo budovu školy, abychom eliminovali riziko stejné lokality. Přistoupili jsme k novému systémovému návrhu počítajícímu s vyšší redundancí.
Nastala situace, která byla z našeho pohledu velmi málo pravděpodobná. To, že současně odejdou záložní zdroje energie, serverové disky i část záloh, do teď znělo jako hloupý vtip. Zákony velkých čísel mluví jasně - náhodné jevy se vyskytují ve shlucích a my jsme jeden ten shluk vybrali. Poučili jsme se a doufáme, že se podobně masivní situace opakovat nebude.
Víme, že někteří namítají, že pokud by se něco podobného stalo v jejich firmě, do týdne fungují zase s plnou parádou. Standardní komerční firma má své IT oddělení, kde se třeba tři lidé starají pouze a jedině o správný běh systémů. My bohužel své IT oddělení nemáme - veškerý běh systémů zajišťují v rámci nadstandardu ke svému úvazku naši učitelé a pan ředitel. Tento přístup přináší žákům bonus v tom, že lidé, kteří je učí, opravdu vědí, co jim říkají a mohou ukazovat mnoho příkladů z praxe. V případě extrémní situace jako byla a je tato, je toto nevýhodou, protože obnova trvá o to déle.